Hjem
Nedlasting
   Programvare
   Musikk- og lydeksempler
   Læremidler
Renstemming
Eivind Grovens prosjekt
   Teknisk løsning
   Bilder
Moderniseringsprosjektet
   Automaten i orgelhuset
   Portabel renstemming
Nettressurser, litteratur


English
Musikk

På denne siden er det lenket opptak som viser renstemming i praksis. Noen av opptakene er gamle, men selv om innspillingene kan variere litt i kvalitet, viser de hvordan renstemming gjør at musikken klinger både friskt og åpent.

Musikkeksemplene nedenfor viser til opptak gjort på to ulike renstemte instrumenter, et harmonium (fra 1936) og et pipeorgel (ferdig 1953). Begge orglene hadde 36-deling av oktaven. Opptaket med harmoniet er gjort i NRK. Pipeorgelet, som bare hadde en klangfarge, en stemme, ble først plassert i Trefoldighetskirken i Oslo, deretter i Fagerborg kirke. Etter at orgelhuset på Ekeberg sto ferdig i 1971, ble instrumentet flyttet dit. I tillegg til å kunne gjengi samklanger innenfor dur og moll rent, åpner instrumentet muligheten for å sette sammen skalaer med tonetrinn utenfor hel- og halvtone, noe som gjerne opptrer innenfor folkemusikk.

Tittel: Ståle Storli
Utøvere: Aslak Brekke (sang) og Eivind Groven (Harmonium)
Innspilt i NRK 1937

NRKs ledelse mente på 1930-tallet at det også måtte finnes arrangert musikk i folkemusikkhalvtimen, og Eivind Groven benyttet anledningen til å prøve ut instrumentkombinasjoner som skulle ta mer hensyn til folkemusikkens særtrekk. Her har harmoniumet blitt stemt etter Aslak Brekkes kvartonebruk, og samklangen mellom stemme og harmonium gir visa om Ståle Storli et dramatisk uttrykk.

Tittel: Balladetone
Utøver: Kåre Nordstoga (orgel)
Innspilt i Eivind Grovens orgelhus 1985

Nøytral skala med D som grunntone: Høy mollters, halvhøy ledetone (septim) og kvart. Eivind Groven gjorde ferdig denne komposisjonen i mars 1961, og den ble senere arrangert for to hardingfeler, og urfremført av Groven og Magne Mannheim i 1962 på Myllargutstemnet i Rauland.

Tittel: Bryllaupsmarsj
Utøver: Kåre Nordstoga (orgel)
Innspilt i Eivind Grovens orgelhus 1985

Fra 1961/62. A-dur. Tonevalgsautomaten er koplet inn. Automaten var over 20 år gammel da opptaket ble gjort, noe som kanskje merkes et par ganger.

Tittel: Kivlemøyane
Utøvere: Steinar Ofsdal (seljefløyte), Kåre Nordstoga (orgel)
Innspilt i Eivind Grovens orgelhus 1985

Halling i 2/4 takt. Seljefløyteskala. Akkompagnementet er notert i E-dur, orgelet er stilt i rein mollskala, og arrangementet er fra 30-årene. Ofsdal har hentet Kivlemøyane fra en grammofonplate hvor Eivind Groven spiller seljefløyte. Groven hadde denne formen på slåtten etter moren sin, Aslaug R. Groven.

Tittel: Fyrispil
Utøvere: Knut Askje (sang), Eivind Groven (orgel)
Innspilt i Trefoldighetskirken, Oslo, 1954

Knut Askje fra Lårdal i Vest Telemark (1920 – 1982) var anleggsarbeider og folketonesongar. Opptaket er en kopi fra en 78-plate fra 1954. Skalaen som er brukt er eolisk med høy mollters og halvhøy ledetone, og midt i er et lite innslag med dur. Tekst av Jørund Telnes.

Tittel: Triløytingen
Utøver: Johannes Dahle (hardingfele)

Opptak fra 5. november, 1953. Gangeren går på nedstilt bass, dvs. samme stemmemåte som fiolin. Dette stemmingen gir en annan og ofte mørkere klang, sammenliknet med den mest vanlige felestemmingen. Gangeren er med i eksempelsamlingen fordi den gjør stor bruk av irregulære intervaller.

Tittel: Beltevisa
Utøver: Eivind Groven (orgel)

Innspilling fra 1967 gjort på Grovens første elektronorgel, godt eksempel på 43-deling av oktaven. Eksemplet er hentet fra Grovens egen demonstrasjons-LP.

Tittel: Lonarvisa
Utøver: Eivind Groven (orgel)

Innspilling fra 1967 gjort på Grovens eget elektronorgel, godt eksempel på 43-deling av oktaven. Eksemplet er hentet fra Grovens egen demonstrasjons-LP.

Kulturradet logo  nb logo  West Michigan logo 
I samarbeid med Eivind Grovens Institutt for renstemming