Art Learning and Creativity

Jeg deltar her med presentasjonen Applying Creative Principles in Software Design for Music Education: A Case Study.

Det underliggende materialet er hentet fra NOTAMs programvare DSP for barn fra 1995-7; de sammenhenger og forutsetninger som la rammene rundt prosjektet, og designen av GUI, arbeidsflyt og innhold, samt materiale fra implementasjoner i læringskontekster som verksteder og skoleprosjekter.

Her er en poster fra symposiet.


KYMA International Sound Symposium 2017

Da er det offisielt!

KISS 2017 vil bli holdt i Oslo, 11. – 15. oktober.
Anders Tveit, Ulf Holbrook og jeg vil stå for produksjonen, i samarbeid med Symbolic Sound, Norges Musikkhøgskole og Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Det blir fire dager med masterclasses, artikkelpresentasjoner, konserter og verksteder, og temaet er Augmented Reality. Dette er et viktig temaer som går til kjernen av videreutviklingen av den digitale musikkteknologien til både kunstnerisk og kommersiell bruk.

Nettstedet for konferansen: http://kiss2017.symbolicsound.com.


Den elektriske musikken

Jeg har hatt en hånd med i programsettingen av en foredragsserie om norsk elektronisk musikk på Nasjonalbiblioteket denne høsten. Det har vært fire arrangementer:

30. august – Norsk elektronisk musikk: Akustikk og elektrisitet. Med Asbjørn Blokkum Flø, Hilde Marie Holsen og Jøran Rudi.
13. oktober – Den elektriske stemmen. Med Karin Krog, Gyrid Kaldestad, Andreas Bergsland og Audun Vinger.
2. november – Lydkunst. Med Jana Winderen, Jørgen Larsson, Jøran Rudi og Ida Habbestad.
30. november – The Norwegian Sound? – Utviklinga av norsk elektronika. Med Per Martinsen (Mental Overdrive), Karima Furuseth og Jøran Rudi.

Ideen til serien og ansvaret for gjennomføringen lå hos Ingrid Romarheim Haugen.


Digital Dynamics 2

Har i dag sendt av gårde første versjon av mitt kapittel til denne boken, og håper naturligvis på at det passer formålet med boken. Kapittelet heter Representation, complexity and control – three aspects of technology-based sonic art, og tar for seg egenskaper ved digitalteknologien som har bragt noe kvalitativt nytt inn i kunstpraksiser med lyd.


Elektrisk lyd i Norge

Jeg har i noen tid skrevet på en bok om utvikling og bruk av musikkteknologi i Norge. Boken tar for seg utviklingen fra rundt 1930 og nesten frem til i dag. Første utkast ble sendt til et forlag midt i Juni, og det blir spennenede å se om arbeidstittelen Elektrisk lyd i Norge vekker interesse hos dem.