menu_foto.jpg

FOTEN, ØRET OG BASSEN
MARIT ARNEKLEIV OG ØYVIND BRANDTSEGG

 

Øret inngår som en del av et større utsmykkingsprosjekt ved Nyhusom skole i Otta - Foten, øret og bassen. Marit Arnekleiv er ansvarlig for hele installasjonen. Utsmykkingen inneholder lyd og lyselementer som påvirkes av luft- og jordtemperatur, og deler av lydmaterialet er samlet inn av elevene ved skolen. Øret er en interaktiv lydskulptur, basert på lyder publikum lager selv, og interaksjonen i Øret representeres også i skulpturen Foten.I installasjonen gjenkjenner publikum tydelig sitt bidrag i resultatet, og interaksjonsmønsteret er lett å forstå.

Inne i Øret står det en mikrofon og en høyttaler. Lydene som kommer inn til mikrofonen blir lagret i en datamaskin og deretter manipulert og spilt tilbake gjennom høyttaleren. I Øret er det nettopp bruken av publikums egen lyd (stemme) som gjør prosessen mellom publikum og installasjon enkel å delta i. Teknisk sett er dataprogrammet som styrer denne prosessen basert på Brandtseggs eget instrument eller programvare "ImproSculpt". Dette er et instrument han bruker til konserter og en rekke andre installasjoner, som for eksempel til TONOs 75-års jubileumsverk Lydløypa i Frognerparken, realisert i samarbeid med Christian Eggen.

Enkelte av lydene som publikum lager blir spilt tilbake i et rytmisk mønster, som et organisk, ikke repeterende underlag. Andre lyder blir utsatt for manipulasjoner i tid. De blir strukket ut, stanser helt og "står" midt i en klang, eller forvrenges i tid slik at lydens meningsinnhold endres. Hvis man for eksempel sier "Hei" til installasjonen kan man risikere at den sier "iiieieiehhhhheiee" tilbake. Dette danner en nysgjerrighet hos publikum, hvor de får muligheten til å utforske sitt eget lydmateriale eller sin egen stemme i samspill med installasjonen. Samtidig er mønsteret som lydene manipuleres i såpass komplekst at publikum kan få følelsen av at noe "glipper", at de ikke har full kontroll over resultatet. Hensikten med dette var å lage en reell dialog med brukerne, hvor resultatet kan ha en viss dybde. Etter hvert som publikum gjør seg bedre kjent med verket vil, dialogen kunne videreutvikles.